vineri, 17 mai 2013

JURNALUL PĂRINTELUI CĂTĂLIN: DE LA EMOȚIA VACANȚEI LA EXUBERANȚA TINERILOR ÎNDRĂGOSTIȚI!


PARTEA A III-a

   Pe la începutul fiecărei veri, odată cu venirea vacanței simțeam un fel de agitație în corp, poate o nestăpânire a entuziasmului că vin zilele fără de sfârșit”. Priveam vacanța de vară ca o detașare totală de lume, ca un val care mă aruncă în mare fără a mă mai lăsa a mă întoarce la liman. Primele astfel de zile erau obsesiv de lungi, caracterzate prin somnolență și joacă.
   Nu eram deranjat din visare și cred că acesta a fost marele merit al părinților și bunicilor mei, acela de a nu-mi stingheri  libertatea de conștiință și mișcare. Pentru că, în restul timpului anului aveam suficientă  grijă să tratez școala cu responsabilitate. Deci, vara începea visată. Zăboveam ceasuri întregi prin singurătate în liniștea curții de pe General Magheru, imaginându-mi lumea caldă, perfectă și frumoasă.
X
  La o stradă distanță de casă era parcul Bătrânilor din Piața Mare și mai jos de casă Parcul Tineretului. Ce locuri splendite, mai ales cel din Piața Mare. Și căsuțele până la parc aveau un fior misterios.  Mersul spre parc, unde era locul cel mai ideal pentru fotbal sau pentru bucuria revederii cu tovarășii de joacă se făcea ca un adevărat ritual. Mi-aduc aminte că priveam insistent spre aceste case, care acum au fost marea majoritate modificate sau modelate, și le simțeam încărcate de taine. Mă întrebam cine se ascunde în ele, cum sunt oamenii, familiile, copiii din înăuntrul lor. Aveam o curiozitate vecină cu imaginația, rod al zecilor de povești pe care le citeam în cărți.
Mă așteptam ca în fiecare casă să existe o lume ideală. Copii care ascultă poveștile de seară ale părinților, bunici care aduc la căpătâiul nepoților cana cu lapte aburind și oemeni care-și împărtășesc febril și cald intimitatea. Iar acest sentiment nu m-a părășit decât foarte târziu, poate neașteptat de târziu, cred că undeva în jurul vârstei de douăzeci de ani. Ceaa ce s-ar putea traduce ca o imaturizare a realismului propriei vieți sau, dimpotrivă, ca o rămânere întârziată și fericită în lumea îngerilor.
X
   Istoria mă fascina, mai ales zidurile vechii cetăți a Sibiului. Nu cred că am mai dezvăluit taina aceasta dar aveam mereu sentimentul că pot deveni una cu trecutul. Trecând pe lângă zidurile de la mareginea Parcului Cetății, avem parcă uneori intenția de a intra efectiv în ele, de a mă contopi cu cărămizile vechilor ruine și de a trece pe tărâmul ontologic al evului mediu. Vroiam să știu ce-au simțit românii când au trecut pe aici. Mihai Viteazul și toți ceilalți eroi de legendă ai neamului, fără de care viața mea nu ar fi avut evident nicio valoare.
        Nu-mi închipuiam că peste ani, ne vom reîntoarce la rstaurarea vechilor ruine, idealizând și glorificându-i prin festivale medievale pe cei care de fapt au fost chiar cotropitorii și aupritori seculari ai neamului. Că urmașii iobagilor de altădată, fii românilor, își vor pune perucă la astfel de feste spre a se juca de-a istoria. Că însăși Primăria Sibiului, într-o dorință de a carnavaliza toate entimentele românilor îi va arage în serate de “pâine și circ” fără nicio legătură cu fiorul national.
X
   Era frumos în copilărie. Totul era pașnic și parcă toate scenele de viață erau rupte din odihna curată a Bunului Dumnezeu. Sibiul era supranumit “orașul parcurilor” și nimic nu părea să-i contrazică renumele. Sub Arinii înșiși erau altfel. Mirați parcă ei înșiși de multitudinea de copiii și perechi de îndrăgostiți care se perindau prin ei. Perechi nesfârșite de tineri, ținându-se cald de mână, peregrinau agale, mai ales duminica după-masa  prin cuprinsul blândelor alei. Nimc cu nu părea viciat în ochii acelor îndrăgostiți. Și cred că, e firesc să vă întrebați astăzi în ce fel ochiul meu de copil a surprins astfel de imagini, care țin evident  de o anumită stare de judecăți poate mai degrabă adolescentine? Și am să vă răspund: Pentru că acei tineri erau mult mai cuminți decât cei de astăzi. Astfel că, sufletul lor avea puterea de a transmite ceva deosebit.
De aceea, mai târziu în viață, n-am fost niciodată un strict ortodox sau un  habotnic al celor ce se iubesc. Nu am disprețuit plimbarea cuplurilor de îndrăgostiți, strângerile de mână duioase, zâmbetele curate și dreptul fiecăruia de a ști că viața e mai mult deâct o simplă cale bătătorită cu necazuri.

 Nu, viața e chiar frumoasă. La fel și iubirea când ea este izvorâtă din inimă și are ca aliat curajul de a o mărturisi. Tinerii Sibiului din anii 70-80, acei oameni care stăteau îmbrățișați cu timidate și fior liniștit pe băncile din Sub Arini, acei tineri care purtau cu eleganță cămășile cu cravată sau blugii de import, acei tineri care ascultau fascinați ABBA, Al Bano și Cenaclul Flacăra,  sunt dacă vreți prototipul modului în care am crezut că trebuie să fie fiecare cuplu de îndrăgostiți. Exuberanți și candizi. Fără pericolul plictisului unul de altul, fără teama de a crede că în fiecare îndrăgostire e doar un început de război, de despărțire și de ură, așa cum din păcate au ajuns să arate poveștile de “Iubire” contemporană.